Het is een probleem waar veel zelfstandigen en kleine ondernemers regelmatig mee te maken krijgen: klanten die de factuur maar niet betalen. Met name de grotere bedrijven hebben er een handje van om de factuur pas ver na het verstrijken van de uiterste betaaldatum te voldoen, zeker wanneer het gaat om – voor hen – kleine bedragen. Kleine ondernemers zitten hier in een lastig pakket.
Een incassobureau is duur en in de meeste gevallen de directe kosten niet waard, maar je hebt wel recht op het geld van de factuur en loopt tegen verliezen op wanneer de factuur pas heel laat betaald wordt. Gelukkig zijn er enkele stappen waarmee het geld in de meeste gevallen alsnog vrij snel geïnd kan worden.
Herinneringen sturen
Een factuur heeft meestal een looptijd van zo’n twee weken, afhankelijk van de ondernemer die de factuur opstelt. Binnen deze periode moet de klant de factuur voldaan hebben. Gebeurt dit niet, dan wachten veel ondernemers nog even voordat zij een herinnering sturen. Dit is echter niet nodig. Met een periode van twee weken had de klant voldoende tijd om de factuur te voldoen. Is dit niet gebeurd, dan kun je direct na het verstrijken van de periode een eerste herinnering sturen. Komt hierop geen antwoord, wacht dan niet te lang met een tweede herinnering, bijvoorbeeld één of twee weken later.
Zo mogelijk is het hierbij goed om te bellen. Een mailtje kan veel makkelijker weg worden geschoven dan een direct gesprek. Spreek uiteraard niet op dreigende toon, maar maak de klant wel duidelijk dat de factuur zo spoedig mogelijk voldaan moet worden. Door het directe contact gebeurt dit meestal ook snel.
Sommatie, jurist inschakelen
Wordt er nog altijd niet betaald, dan kan het nodig zijn om de klant te sommeren het bedrag te betalen. Dit kan met verschillende standaardbrieven die op het internet vindbaar zijn. Werkt ook dit niet, dan kan een jurist worden ingeschakeld. Deze kan een officiële brief sturen. In vrijwel alle gevallen is dit genoeg om de betaling alsnog te krijgen. In enkele gevallen moeten er verdere stappen ondernomen worden.
Bekijk altijd of de klant in staat is om de betaling te voldoen. Heeft de klant simpelweg het geld niet, dan heeft eisen weinig zin. Beter is het dan om een betalingsregeling op te stellen die de klant lucht geeft en de ondernemer alsnog het geld laat innen.