pexels-photo-70292

Rechten van de consument tegenover winkelier

Koop je een product online of in een winkel, dan kan het gebeuren dat je je op een later moment bedenkt, of het product toch niet nodig hebt. Normaal gesproken kun je het product dan retourneren bij de winkel. Dit is echter niet altijd zo, wat tot conflicten tussen de winkelier en consument kan leiden. De vraag is: wie staat er in zijn recht en welke speelruimte heb je als consument bij conflicten?

Retourneren bij fysieke winkels

Bij fysieke winkels, bijvoorbeeld een Bart Smit of HEMA, kun je normaal gesproken het product in de originele verpakking ruilen binnen een x aantal dagen, vaak 14. In ruil hiervoor ontvang je een product van gelijke waarde, dat zelf uitgekozen mag worden, of een waardebon van de betreffende winkel.

Veel mensen denken hier recht op geld terug te hebben. Dit is in het geval van fysieke winkels echter een misverstand. Retourneren is in principe een gunst van de winkel. Zo lang het product niet kapot of anderszins onvoorzien ondeugdelijk is, mag je als consument niet zo maar het geld terugeisen.

Rechten bij online winkelen

Dit ligt anders wanneer er online gewinkeld wordt, wat steeds meer Nederlanders regelmatig doen. Wanneer je online winkelt, heb je minder mogelijkheden om het product te inspecteren dan in een fysieke winkel. De wet beschermt consumenten online daarom extra. Producten die online aangeschaft zijn, mogen binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden geretourneerd worden. Hierbij moet de winkelier bovendien het betaalde bedrag terugverdienen.

Anders dan bij fysieke winkels, mag een winkel hier dus niet enkel een ander product van gelijke waarde of waardebon aanbieden. Voldoet de winkel hier niet aan, dan loopt het risico om hoge boetes te krijgen.

Geschil met winkel

Voldoet een winkel niet aan de wettelijke eisen volgens de consument, dan kan de geschillencommissie worden ingeschakeld. Ook kan direct een advocaat in de arm genomen worden, hoewel dit niet gebruikelijk is voor kleine producten.

Het blijkt in de praktijk vaak een zaak van de lange adem wanneer winkel en consument het niet eens worden, zelfs wanneer aan de hand van bonnetjes duidelijk een partij gekozen kan worden die in zijn recht staat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam verificatie *